Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
Manders Automation in Venray bouwt maatwerk productieautomatisering voor sectoren als automotive, life sciences, elektronica en bouw. Het bedrijf (zestig medewerkers) ontwikkelt oplossingen voor assemblage, verbindingstechniek en handling. Manders groeit gestaag, vertelt John Thijssen, directeur-eigenaar van dit “prachtige bedrijf”. “Er wordt in Nederland nog altijd veel handwerk verricht en de personeelsproblematiek belemmert daarbij groei van de productiebedrijven. Dus komt men voor productieautomatisering bij ons. Ook vragen klanten ons steeds vaker om hun installed base te upgraden. Die moeten we reviseren, van een nieuwe besturing voorzien en de veiligheid ervan optimaliseren, om alles weer minimaal tien jaar fit te maken voor de toekomst.”
Meer weten over 2BIN-systemen?
Vul het formulier in en we nemen contact met je op!2BIN-systeem
Manders heeft alle engineeringdisciplines in eigen huis, beschikt over een verspaningsafdeling en doet zelf panelen- en kastenbouw. Voor levering van elektrotechnische componenten en besturingsproducten heeft Manders al meer dan 25 jaar een relatie met itsme. “Wij zochten een bedrijf in de buurt (itsme heeft een vestiging in Venlo, red.) dat een volledig pakket aan componenten kon leveren en dat daarnaast ook software support, training en een back-office voor het beantwoorden van lastige besturingstechnische vragen kon bieden. Dat maken ze sindsdien waar, bijvoorbeeld met training van onze software-mensen en hun support op de producten van Siemens, waarin we gestandaardiseerd zijn. Intussen hebben we ook ervaren dat ze vooroplopen in verbetertrajecten. Van faxen en overtypen bijvoorbeeld hebben we stappen gemaakt naar digitale orderverwerking via een EDI-koppeling. Zij hebben ons aangespoord om naar alle mogelijkheden te kijken.”
“itsme loopt voorop in verbetertrajecten”
Dat laatste geldt ook voor het voorraadbeheer. “Ze kwamen met overzichten van ons materiaalverbruik, lieten zien dat we heel veel in kleine volumes bestelden en hadden kritische vragen over ons voorraadsysteem. We concludeerden dat we het niet zo goed hadden georganiseerd. Daarop kwamen ze met het voorstel een stuk magazijnfunctie voor ons te verzorgen. Zo is ruim vijftien jaar geleden het 2BIN-systeem bij ons binnengerold, in eerste instantie netjes verzorgd door itsme. Elke week kwam iemand van hen de grijpvoorraad aanvullen en de lege bakken scannen. Toen kregen we de financiële crisis, moesten we kosten besparen en hadden we het niet zo druk. Met itsme hebben we een oplossing gevonden om die magazijnfunctie zelf te gaan beheren. We scannen en bestellen de artikelen en als die worden geleverd, leggen we ze zelf op de juiste locatie neer. Inmiddels hebben we het allang weer drukker en zouden we weer kunnen switchen. Maar het loopt zo efficiënt dat we het zelf blijven doen. Dat vind ik fijn aan hun flexibiliteit. Het is voor itsme niet van belang dat zij die magazijnfunctie helemaal verzorgen. Nee, als wij het zo ingericht willen hebben, dan vinden ze dat prima.” Eén keer per jaar of naar behoefte maakt itsme een analyse. Dan geven ze advies om bepaalde producten met lage omloopsnelheid uit de 2BIN te halen en hoogvolumeproducten toe te voegen. Zo kijken we constant naar de balans in wat we op voorraad leggen en hoe we dat afstemmen op de projecten. Dat werkt goed, mijn mensen zijn er bijzonder content mee.”
Djoeke van den Hoven, consultant bij itsme Connected Business: “Als consultants zijn we altijd op zoek naar de beste oplossing voor de klant.
Als dat een VMI-systeem is, dan bieden we de mogelijkheid om voor full-service of zelfscan te kiezen. Dit is vaak afhankelijk van de volumes die erin omgaan, maar ook de personeelsbezetting en de discipline bij de klant zelf. Bij Manders verloopt dit goed. Dat betekent niet dat wij ze helemaal ‘los’ laten; we voorzien ze nog steeds van adviezen, afnameoverzichten en dergelijke. Mochten er bij Manders veranderingen optreden dan weten ze dat wij elk moment kunnen schakelen naar full-service – die flexibiliteit willen we kunnen blijven bieden.”
Levering van complete kits
Met ‘kitting’ hebben de partners een volgende stap gezet, vanwege de strategie van Manders om ook seriematige bouw van modulair opgebouwde machines te doen. “Daarmee willen we onder het projectgestuurde maatwerk een stabiele basis leggen”, verklaart Thijssen. “Als we een serie identieke machines bouwen, kunnen we daar wel de losse componenten voor bestellen, maar dat zijn heel veel bestelregels. Komt het bij onze expeditie netjes verpakt binnen, dan moet het eerst worden uitgepakt, gesorteerd en voor montage gereedgelegd en zitten wij met een hoop afval. itsme stelde voor om per machine een kist met een complete kit aan benodigde componenten te vullen. Dat geeft veel minder verpakkingsmateriaal, is duurzaam en ook kostenbesparend, en inkoop heeft nog maar één bestelnummer. Op de montageafdeling kunnen ze meteen uit die kist werken. Dat ontzorgt ons enorm en werkt heel gestructureerd. Hun nauwkeurigheid van kitten is bijzonder goed. We hebben hen één keer op een foutje kunnen betrappen en dat werd meteen gecorrigeerd.”
“Dit ontzorgt ons enorm en werkt heel gestructureerd”
Bij Manders zijn ze blij met deze vorm van kitting. “Ook hier komt de flexibiliteit van itsme weer boven. Soms hebben we een grote serie machines die we niet allemaal meteen hoeven te bouwen. Dan kunnen wij stap voor stap het benodigde aantal kits afroepen. En toen in 2020-2021 de levertijden voor veel componenten extreem lang waren, was het voor itsme geen enkel probleem om kits gedeeltelijk uit te leveren zodat wij vooruit konden. Zij droegen zorg dat de resterende spullen zo snel mogelijk werden nageleverd en keken mee naar alternatieven. Die administratieve ondersteuning en meedenkendheid waardeer ik heel erg.”
Digitaler en duurzamer
Kortom, Thijssen is dik tevreden. “We werken goed samen en hebben goed contact met een fijne groep competente mensen.” Uiteraard heeft hij nog wel wensen. “In onze digitale koppeling zijn we al heel ver, maar we werken desondanks ook nog met papieren documenten. Daar kunnen we nog stappen maken, waar we vooral aan onze kant nog dingen voor moeten aanpassen. Verder willen we voor grote enkelstuks machines mogelijk ook met kits gaan werken. We bestellen daar nu projectgestuurd voor en krijgen zo heel veel verpakkingen binnen. Ook wil ik kijken hoe we samen duurzamer kunnen worden door dingen efficiënter te doen. Niet alleen met minder verpakkingen, maar ook met minder ritten van itsme naar ons. Door de digitalisering is het heel makkelijk om iets te bestellen en als je dat elke dag doet, kan er ook elke dag een levering komen. Die bestellingen zouden we meer kunnen verzamelen om ze één of twee keer per week te laten afleveren en itsme alleen in uitzonderingssituaties extra ritten te laten maken voor spullen die meteen nodig zijn. Zo dagen we elkaar constant uit om het beter en slimmer te doen.”
Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:
-
Xeltis - Hart voor de zaakLees verderXeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
-
Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktrainingLees verderVan de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
-
Matco International - Veilige samenwerkingLees verderMatco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
-
Boon Edam - Toegang tot VMI en een groot assortimentLees verderBoon Edam, bekend van de draaideuren en toegangspoortjes, selecteerde vorig jaar itsme als hoofdleverancier voor elektrotechnische componenten. Het grote assortiment en de VMI-oplossing (vendor managed inventory) voor de grijpvoorraad elektrotechnisch montagemateriaal gaven de doorslag. “Als je VMI installeert, doe je dat eigenlijk voor altijd.”
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:
-
ABB - Hulpcontacten voor AF-magneetschakelaarsLees verderMet de AF-serie magneetschakelaars biedt ABB een compleet assortiment accessoires, thermische of elektronische overbelastingsrelais en aansluitaccessoires. Nieuw in het programma is het 2-polige hulpcontact voor montage aan de voorzijde dat speciaal is ontworpen voor AF-schakelaars tot 100 A.
-
Schneider Electric - TeSys islandLees verderTeSys island van Schneider Electric is de volgende generatie motorbesturing/vermogenssturing waarmee machines en apparatuur intelligenter, proactiever en diagnostisch worden. De integratie van TeSys island in besturingspanelen bespaart kostbare tijd en middelen en stelt paneelbouwers in staat om apparatuur sneller, tegen lagere kosten en met verbeterde functionaliteit te leveren.
-
Murr - Emparro20-AdvancedLees verderDe Emparro20-Advanced-serie driefasen voedingen voor DIN-railmontage zijn geschikt voor een groot aantal toepassingen waar betrouwbare gelijkspanning nodig is. De nieuwe serie is verkrijgbaar in 12, 24 en 48 en 72 Volt modellen met een keuze uit schroef- of insteekklemmen.
-
Eaton - RTD Advanced de nieuwste HMI voor easyE4 mini-PLCLees verderEaton lanceert een geavanceerdere versie van de standaard Remote Touch Display (RTD) voor de easyE4 mini-PLC: de RTD Advanced. De Advanced uitvoering stelt gebruikers in staat krachtige gepersonaliseerde visualisaties te maken. Ook kun je eigen tekst, afbeeldingen en bedieningselementen importeren en timerfunctieblokken bewerken. Het is een kosteneffectieve HMI die flexibel en snel allerlei visualisatieopties aanbiedt. De nieuwe RTD vormt hiermee een perfect verlengstuk van uw easyE4 besturingsrelais c.q. mini-PLC.
Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:
-
TIAP-NETWORKLees verderOntwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
-
TIAP-UNIFIED UPDATELees verderHMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
-
TIAP-SYSTEMLees verderIn deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
-
TIAP-ServiceLees verderNa het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.