text.skipToContent text.skipToNavigation
 

Innovatec - Broeden op betere inkoop


Innovatec Hatchery Automation is vorig jaar een professionaliseringsslag voor het inkoopproces gestart. Het bedrijf ging met itsme in zee vanwege de technische kennis, de logistieke concepten en de intensieve contacten met fabrikanten. “We hadden eerst verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen.”


Innovatec in Asperen ontwikkelt, tekent en bouwt mechanisatie en automatisering voor kuikenbroederijen. Het innovatieve bedrijf is Europees marktleider en is wereldwijd in meer dan 55 landen actief. De systemen van Innovatec verzorgen de handling en monitoring van eieren en transporteren trolleys met broedramen gevuld met eieren van en naar broedmachines en uitkomkamers. Elk ei verblijft 18 dagen in de broedmachine. Met de heartbeat-technologie van Innovatec wordt, afhankelijk van het type broederij, op dag 9 of 18 gecontroleerd of er een hartslag in het ei aanwezig is. De niet-bevruchte eieren en/of eieren waarin geen leven aanwezig is, worden uitgesorteerd. Aansluitend worden de lege plekken in de trays weer opgevuld met eieren. De overige eieren komen vervolgens uit.

Vragen over frequentieregelaars?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!

Problemen met frequentieregelaar oplossen

In het kader van de inkoopprofessionalisering zijn begin dit jaar André Besselink en Rik Pennings in dienst getreden, respectievelijk als strategisch inkoper en afdelingsleider besturingstechniek. Besselink: “Een aantal elementen in de machine zijn strategisch van belang en moeten we om die reden in eigen huis hebben.” Pennings: “Daarom willen we zelf de kennis hebben van de hardware en de software. We hebben daar afdelingen voor opgezet. Maar ook van de processen willen we de strategische kennis in huis halen, zoals de meettechnologie voor de hartslag van een kuiken in het ei. Voorheen werd de kastenbouw en de softwareontwikkeling volledig door toeleveranciers gedaan, nu willen wij daar veel meer bij betrokken zijn en meer zelf gaan doen.”

“We wilden strategische kennis van de machine en de processen in eigen huis halen”

Problemen met een frequentieregelaar triggerden Innovatec, vertelt Besselink. “Via onze kastenbouwer kwamen we erachter dat die slecht leverbaar was. Het probleem werd niet opgelost, dus zijn we zelf met de betreffende fabrikant in gesprek gegaan. Die regelaar bleek end-of-life te zijn. Ze hadden een goede nieuwe regelaar, maar inbouw zou heel veel consequenties hebben voor onze besturing, onder meer vanwege een ander communicatieprotocol.” Tegelijkertijd waren de banden met itsme als leverancier van de elektrotechnische componenten aangehaald en dat resulteerde in een 1+1=3. Besselink nam contact op met accountmanager Jasper van den Corput bij itsme. “Jasper, is er een mogelijkheid om die oude regelaar te elimineren en het met een Mitsubishi-regelaar op te lossen? Laten we daarover met Mitsubishi om tafel gaan.” Pennings verklaart: “Van oudsher hebben we al plc’s en andere componenten van Mitsubishi in onze besturingskasten. Zij hadden een regelaar die hetzelfde kunstje kon uitvoeren.” Besselink: “We zijn dit voorjaar gaan testen en het is gelukt om compleet over te gaan.”


Toekomst voor logistieke concepten

Het was de bevestiging dat Innovatec technische kennis in huis moest halen, zegt Besselink. “Rik en zijn mensen moeten meteen met de merken kunnen praten, want hun kennis hebben wij nodig om problemen op te lossen. Het is fijn dat itsme daarbij wordt betrokken in een tripartite overleg. Dat ging goed met Mitsubishi en het werkte ook met Phoenix. We zien dat itsme daar een grote inspanning voor levert. Vandaar dat we de banden met itsme hebben aangehaald en ons pakket bij hen gaan uitbreiden.”

Een belangrijke reden waren verder de logistieke concepten die zij bieden, vervolgt Besselink. “De hele supply chain voor elektrocomponenten liep via onze partners voor de kastenbouw, maar zijn we nu zelf gaan doen. Onze spend gaat zo groot worden dat we goed de vinger aan de pols willen houden. Als we in de toekomst steeds meer gestandaardiseerde besturingskasten bouwen, kunnen we dan bij itsme kits per kast laten samenstellen? Zodat we onze partners kunnen zeggen: ‘Je moet deze kast bouwen en onder dit artikelnummer kun je alle componenten bij itsme bestellen.’ Met de keuze voor itsme hebben we daarop voorgesorteerd, zodat wij zelf de kostprijs in de hand kunnen houden.” Van den Corput: “Kitting is een service die wij klanten bieden. Alles wat specifiek nodig is voor de machine die ze gaan bouwen, leveren wij dan in één pakket.” Arjen Schutte, application engineer bij itsme Industrial Automation, vult aan: “Kitten doen we vaak op onze vestiging dicht bij de klant, zodat de lijnen kort zijn. We stoppen alle componenten in een doos en versturen die.”

“Voor ons is de support zeker zo belangrijk als de prijs”

Besselink kijkt ook naar het buitenland. “Daar zitten we eveneens met de verkrijgbaarheid van componenten en willen we via itsme met fabrikanten in contact komen. Van onze machines is 99% bestemd voor de export. Onze eindklanten, de broederijen, hebben een continu proces, ze kunnen zich geen stilstand veroorloven. We willen meteen vervangende componenten kunnen leveren. Daarvoor moeten we het serviceapparaat goed hebben staan en partners om ons heen verzamelen die daar invulling aan geven.” Schutte: “Ik heb al zolang met die merken gewerkt, ik weet dan welke wegen ik moet bewandelen.” Pennings: “Er zijn verschillende soorten groothandels; aan dozenschuivers hebben we niks. Hun prijs is misschien wel goed, maar voor ons is de support, het meedenken over de oplossing, zeker zo belangrijk als de prijs.”


Wonderbaarlijk goed

De discussie over de toekomst van de paneelbouw – bij partners laten of helemaal in eigen huis halen – loopt op dit moment bij Innovatec. De ambities voor de relatie met itsme reiken in ieder geval ver, zegt Besselink. “Mijn ultieme ambitie is dat zij in ons systeem kijken om te zien wat ze morgen moeten leveren.” Schutte: “Bij sommige klanten doet itsme Connected Business dat al, aangeven wat wanneer moet worden besteld, of zelf bestellen en voorraad aanhouden voor de klant, bijvoorbeeld met een 2BIN-systeem voor de grijpvoorraad.” Besselink: “Bij ons gaat dit nog wel een paar jaar duren. We zijn nu negen maanden onderweg met elkaar, ons productportfolio en onze omzet bij itsme groeien. Eerst hadden we verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen. Uiteindelijk zijn het mensen die zaken doen, niet bedrijven. Rik heeft Arjen als contactpersoon en sparringpartner die oplossingen voor technische problemen heeft of weet waar die te vinden zijn. Voor mij is het belangrijk om goed contact te hebben met de binnen- en buitendienst bij itsme en dat zij problemen snel oppakken en oplossen. Het complete plaatje, techniek en logistiek, wordt door itsme gewoon supergoed ingevuld. De klik die wij met hen hebben is wonderbaarlijk goed.”


 

 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Matco International - Veilige samenwerking
    Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    15.11.2024
    Leuze - To the “PIN” point!
    Als je op zoek bent naar oplossingen voor uiteenlopende toepassingen, dan ben je bij Leuze aan het goede adres. Of het nu gaat om hoge precisie of extreme omgevingscondities zoals reinigingsprocessen, diepvriesomgevingen of zeer snel schakelende sensoren—Leuze biedt altijd een passende oplossing.
    Lees verder
  • NEWS
    13.11.2024
    Danfoss - De iC2-Micro programmeren
    iC2-Micro is verkrijgbaar met een snelle adapter voor PC-programmering, zelfs zonder netvoeding. Deze frequentieregelaar heeft Smart Logic Controller (SLC) voor eenvoudige aanpassing en is UL LZGH2/8 gecertificeerd voor gebruik in systemen met A2L-koelmiddelen.
    Lees verder
  • NEWS
    08.11.2024
    ABB - Hulpcontacten voor AF-magneetschakelaars
    Met de AF-serie magneetschakelaars biedt ABB een compleet assortiment accessoires, thermische of elektronische overbelastingsrelais en aansluitaccessoires. Nieuw in het programma is het 2-polige hulpcontact voor montage aan de voorzijde dat speciaal is ontworpen voor AF-schakelaars tot 100 A.
    Lees verder
  • NEWS
    08.11.2024
    Schneider Electric - TeSys island
    TeSys island van Schneider Electric is de volgende generatie motorbesturing/vermogenssturing waarmee machines en apparatuur intelligenter, proactiever en diagnostisch worden. De integratie van TeSys island in besturingspanelen bespaart kostbare tijd en middelen en stelt paneelbouwers in staat om apparatuur sneller, tegen lagere kosten en met verbeterde functionaliteit te leveren.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    28.07.2023
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-UNIFIED UPDATE
    HMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-SYSTEM
    In deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-Service
    Na het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.
    Lees verder