text.skipToContent text.skipToNavigation
 
 

Vicoma - Virtual reality levert werkelijk verlichtingswinst op

Een lichtplan kan er op papier of scherm mooi uitzien, uiteindelijk telt wat de verlichting in het echt doet. Virtual reality kan helpen om daar vooraf al een goede indruk van te krijgen. Adviseur Vicoma en verlichtingsexpert itsme bewijzen het in een project voor de Koninklijke Marine. “Binnen zeven minuten waren ze eruit: ‘Zo willen we het hebben.’”


Vicoma is een onafhankelijk consultancy- en engineeringsbureau met vijf vestigingen, waaronder één in Velsen-Noord (zestig medewerkers). Christian Klaver werkt er nu twee jaar als teamleider Electrical & Instrumentation. Voor een verlichtingsproject bij de Koninklijke Marine in Den Helder schakelde hij itsme in als ontwerper van het lichtplan. Daarbij werkte hij vooral samen met Ruud Adriaansen, teamleider van het Lighting Design Center bij itsme.

Benieuwd naar de lichtplannen van Breemes?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!

Wonderbaarlijk snel

Het project betrof nieuwe verlichting voor een droogdok. Dat is een hal waar een schip voor onderhoud kan binnenvaren, waarna het dok wordt leeggepompt. Dan kan ook het deel dat normaal onder water zit worden gestraald om het schoon te maken, en worden gespoten om het weer in de verf te zetten. De oude verlichting was niet om aan te zien, vertelt Klaver. “Dat waren oude gasontladingslampen, de hele hal zag geel en oranje.” Adriaansen vult aan: “Het was een drama qua belichting en schaduwwerking. Als je met een schip na het onderhoud weer naar buiten zou varen en een deel bleek toch niet goed gespoten te zijn, dan zou je een serieus probleem hebben met de planning en kosten als je opnieuw het dok in zou moeten. Wij moesten er dus alles aan doen om het schip heel goed te verlichten.” Uiteraard speelde energiebesparing ook mee, vervolgt Klaver. “Maar dat was meer als bijkomend voordeel. De hoofdeis van de Marine was zorgen voor goede verlichting zodat er goed kon worden gespoten.”

“Iedereen kon meepraten”

Een aanvullende eis was dat de verlichting eenvoudig was te schakelen, om flexibel met lichtniveaus te kunnen spelen. Voor spuiten bijvoorbeeld is een ander lichtniveau nodig dan voor montagewerkzaamheden. Het maximale lichtniveau was uitzonderlijk hoog en er werd een hoge gelijkmatigheid vereist, zegt Adriaansen. “Qua verlichtingseisen was dit wel een uitgebreid project.” Bijzonder was ook de manier waarop die eisen op tafel kwamen, vertelt Klaver. “We zijn samen met itsme in Den Helder gaan kijken en hadden meteen alle gebruikers van het droogdok uitgenodigd om de uitgangspunten goed te gaan vastleggen. Dat liep uiteen van de firma die schepen spuit en de afdeling die verantwoordelijk is voor het binnenvaren van de schepen, tot de kraanmachinist en de afdeling veiligheid. Iedereen mocht zijn zegje doen over de eisen aan de verlichting.” Adriaansen spreekt van een unieke situatie. “Dat alle partijen kunnen meepraten, maken we niet vaak mee.” Gelukkig waren er geen conflicterende wensen, meldt Klaver. “We waren er wonderbaarlijk snel uit. De mensen deden hun verhaal en wij hebben het opgeschreven; daar was geen onenigheid over.”


Alles in 3D

Bij de eerste opname verrichtte itsme een lichtmeting om een vergelijking te kunnen maken tussen de bestaande en de gewenste situatie, vertelt Adriaansen. “Op basis daarvan heb ik een ontwerp gemaakt. Een van de uitdagingen was het monteren van armaturen aan het plafond, vanwege de hoogte van de hal. Bovendien moest de montage snel kunnen gebeuren, om het dok niet te lang te laten stilliggen. Vervolgens heb ik berekeningen uitgevoerd als bewijslast voor een voldoende verlichtingsniveau. Dit keer heb ik wat extra’s gedaan door de hele hal in 3D uit te werken en alle modellen van de armaturen in 3D erin te zetten. Daar rolde een virtual reality-model uit dat uiteindelijk een doorslaggevende rol speelde in de beslissingen over het lichtplan. We hebben een aantal mensen van de Marine dat lichtplan in virtual reality laten zien en binnen zeven minuten waren ze eruit: ‘Zo willen we het hebben.’ Zo snel had ik het nog nooit meegemaakt.”

“We doen ook de eindcontrole, met de Lighting Acceptance Test”

Op een aantal punten bleek de verlichting nog te weinig te zijn, vult Klaver aan. “Daar is het lichtplan meteen op aangepast.” Een bijzondere uitdaging was dat de armaturen voor het belichten van de onderkant van een schip onder water zouden zitten zolang het droogdok niet was leeggepompt. Die armaturen moesten dus bestand zijn tegen zout water, de druk op twaalf meter onder water en de kracht van binnenstromend water als het dok weer volliep. “Welk armatuur konden we daar nou plaatsen?” Voor de keuze van het merk gingen de partijen dan ook niet over één nacht ijs, vertelt Adriaansen. “Uiteindelijk vonden we een leverancier die alles in z’n pakket had, Norka. Met een hele delegatie van de Marine, Vicoma en itsme zijn we naar hun fabriek in Duitsland geweest om een indruk te krijgen van de kwaliteit van de armaturen.”
Vervolgens kon Vicoma het bestek schrijven waarmee de Marine de markt op kan voor aanbesteding. Het lichtontwerp is daarmee afgerond en dat betekent dat het werk er voor itsme bijna opzit, zegt Adriaansen. “Een collega gaat tijdens installatie nog kijken of alles wel wordt geïnstalleerd zoals wij het hebben ontworpen. Ook doen we de eindcontrole.” Dat is met de LAT, de Lighting Acceptance Test, verklaart Klaver. “Onderdeel van het bestek is dat er een LAT moet worden uitgevoerd, in aanwezigheid van de firma die het lichtplan heeft gemaakt, itsme dus.”

   

Supergoed

Die LAT is de laatste fase van een bijzonder project. “Voor mij het eerste verlichtingsproject van deze omvang”, vertelt Klaver. “Een redelijk unieke situatie” noemt Adriaansen het. “Meestal zitten we bij de eindgebruiker aan tafel, nu dus bij een adviseur.” De samenwerking bevalt beide partijen goed. “Supergoed”, zegt Klaver zelfs. “We zijn op elkaar ingespeeld en weten wat elkaars sterke punten zijn: itsme heeft expertise van het maken van een verlichtingsplan, wij van het schrijven van een bestek.” Adriaansen beaamt dat: “We hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen en de communicatie is snel en helder, met duidelijke afspraken.” Klaver: “Doordat we relatief veel aan itsme hebben uitbesteed, hadden we het als Vicoma relatief gemakkelijk. We hebben heel erg geleund op de expertise van Ruud en zijn collega’s. Als spin-off hebben we voor een volgend verlichtingsproject samen met itsme al een aanbieding voor een volledig pakket gedaan.” Adriaansen: “Ik zit nu 26 jaar in het lichtvak en in mijn top 5 van meest uitdagende projecten zit zeker dit project. We krijgen regelmatig internationale relaties over de vloer en het eerste waar onze directeur naar grijpt is dit voorbeeld.”


 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    02.10.2024
    Sissing Noord - Frequentie van inbedrijfstelling
    Sissing Noord in Leek (Groningen) is gespecialiseerd in onderhoud, renovatie en nieuwbouw van ‘natte’ infrastructuur, zoals beweegbare bruggen, gemalen en sluizen. Voor de aandrijvingen van deze kunstwerken levert itsme de frequentieregelaars en, waar nodig, ook de technische kennis. Bij de projecten waar Sissing Noord deze kennis nodig heeft, biedt specialist itsme “een stukje ontzorging”.
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    23.10.2024
    Siemens - Bespaar op je machine dankzij de nieuwe SINAMICS S200
    Het nieuwste S200 Sinamics servosysteem van Siemens beschikt over een goede balans tussen functionaliteit, ontwerp en kosten. Het systeem bestaat uit de S200 regelaar, 1FL2 servomotor en bijbehorende kabels voor voeding, encoder en houdrem in lengtes tot 30 meter.
    Lees verder
  • NEWS
    09.09.2024
    Siemens - SIRIUS 3SK
    Siemens maakt het al jaren eenvoudig om lokale veiligheidstoepassingen snel en efficiënt te implementeren - met SIRIUS 3SK. De 3SK veiligheidsrelais bieden maximale functionaliteit en besparen tegelijkertijd ruimte in de schakelkast.
    Lees verder
  • NEWS
    05.09.2024
    Siemens - De pole position team
    Stap op het gaspedaal en win! Doe mee aan de race met de SITOP PSU6200 voeding en ervaar hoe het bijpassende SEL1200 selectiviteitsmodule je in de pole position kan brengen.
    Lees verder
  • NEWS
    12.06.2024
    Siemens - HMI Unified Basic Panels
    Siemens introduceert de HMI Unified Basic Panels, een nieuwe standaard in machinevisualisatie. Deze panels zijn ontworpen om te voldoen aan de diverse eisen in een productieproces en bieden operators een beter overzicht en controle over machines, productielijnen en complete installaties.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    28.07.2023
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-UNIFIED UPDATE
    HMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-SYSTEM
    In deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-Service
    Na het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.
    Lees verder