Vicoma - Virtual reality levert werkelijk verlichtingswinst op
Een lichtplan kan er op papier of scherm mooi uitzien, uiteindelijk telt wat de verlichting in het echt doet. Virtual reality kan helpen om daar vooraf al een goede indruk van te krijgen. Adviseur Vicoma en verlichtingsexpert itsme bewijzen het in een project voor de Koninklijke Marine. “Binnen zeven minuten waren ze eruit: ‘Zo willen we het hebben.’”
Vicoma is een onafhankelijk consultancy- en engineeringsbureau met vijf vestigingen, waaronder één in Velsen-Noord (zestig medewerkers). Christian Klaver werkt er nu twee jaar als teamleider Electrical & Instrumentation. Voor een verlichtingsproject bij de Koninklijke Marine in Den Helder schakelde hij itsme in als ontwerper van het lichtplan. Daarbij werkte hij vooral samen met Ruud Adriaansen, teamleider van het Lighting Design Center bij itsme.
Benieuwd naar de lichtplannen van Breemes?
Vul het formulier in en we nemen contact met je op!Wonderbaarlijk snel
Het project betrof nieuwe verlichting voor een droogdok. Dat is een hal waar een schip voor onderhoud kan binnenvaren, waarna het dok wordt leeggepompt. Dan kan ook het deel dat normaal onder water zit worden gestraald om het schoon te maken, en worden gespoten om het weer in de verf te zetten. De oude verlichting was niet om aan te zien, vertelt Klaver. “Dat waren oude gasontladingslampen, de hele hal zag geel en oranje.” Adriaansen vult aan: “Het was een drama qua belichting en schaduwwerking. Als je met een schip na het onderhoud weer naar buiten zou varen en een deel bleek toch niet goed gespoten te zijn, dan zou je een serieus probleem hebben met de planning en kosten als je opnieuw het dok in zou moeten. Wij moesten er dus alles aan doen om het schip heel goed te verlichten.” Uiteraard speelde energiebesparing ook mee, vervolgt Klaver. “Maar dat was meer als bijkomend voordeel. De hoofdeis van de Marine was zorgen voor goede verlichting zodat er goed kon worden gespoten.”
“Iedereen kon meepraten”
Alles in 3D
Bij de eerste opname verrichtte itsme een lichtmeting om een vergelijking te kunnen maken tussen de bestaande en de gewenste situatie, vertelt Adriaansen. “Op basis daarvan heb ik een ontwerp gemaakt. Een van de uitdagingen was het monteren van armaturen aan het plafond, vanwege de hoogte van de hal. Bovendien moest de montage snel kunnen gebeuren, om het dok niet te lang te laten stilliggen. Vervolgens heb ik berekeningen uitgevoerd als bewijslast voor een voldoende verlichtingsniveau. Dit keer heb ik wat extra’s gedaan door de hele hal in 3D uit te werken en alle modellen van de armaturen in 3D erin te zetten. Daar rolde een virtual reality-model uit dat uiteindelijk een doorslaggevende rol speelde in de beslissingen over het lichtplan. We hebben een aantal mensen van de Marine dat lichtplan in virtual reality laten zien en binnen zeven minuten waren ze eruit: ‘Zo willen we het hebben.’ Zo snel had ik het nog nooit meegemaakt.”
“We doen ook de eindcontrole, met de Lighting Acceptance Test”
Op een aantal punten bleek de verlichting nog te weinig te zijn, vult Klaver aan. “Daar is het lichtplan meteen op aangepast.” Een bijzondere uitdaging was dat de armaturen voor het belichten van de onderkant van een schip onder water zouden zitten zolang het droogdok niet was leeggepompt. Die armaturen moesten dus bestand zijn tegen zout water, de druk op twaalf meter onder water en de kracht van binnenstromend water als het dok weer volliep. “Welk armatuur konden we daar nou plaatsen?” Voor de keuze van het merk gingen de partijen dan ook niet over één nacht ijs, vertelt Adriaansen. “Uiteindelijk vonden we een leverancier die alles in z’n pakket had, Norka. Met een hele delegatie van de Marine, Vicoma en itsme zijn we naar hun fabriek in Duitsland geweest om een indruk te krijgen van de kwaliteit van de armaturen.”
Vervolgens kon Vicoma het bestek schrijven waarmee de Marine de markt op kan voor aanbesteding. Het lichtontwerp is daarmee afgerond en dat betekent dat het werk er voor itsme bijna opzit, zegt Adriaansen. “Een collega gaat tijdens installatie nog kijken of alles wel wordt geïnstalleerd zoals wij het hebben ontworpen. Ook doen we de eindcontrole.” Dat is met de LAT, de Lighting Acceptance Test, verklaart Klaver. “Onderdeel van het bestek is dat er een LAT moet worden uitgevoerd, in aanwezigheid van de firma die het lichtplan heeft gemaakt, itsme dus.”
Supergoed
Die LAT is de laatste fase van een bijzonder project. “Voor mij het eerste verlichtingsproject van deze omvang”, vertelt Klaver. “Een redelijk unieke situatie” noemt Adriaansen het. “Meestal zitten we bij de eindgebruiker aan tafel, nu dus bij een adviseur.” De samenwerking bevalt beide partijen goed. “Supergoed”, zegt Klaver zelfs. “We zijn op elkaar ingespeeld en weten wat elkaars sterke punten zijn: itsme heeft expertise van het maken van een verlichtingsplan, wij van het schrijven van een bestek.” Adriaansen beaamt dat: “We hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen en de communicatie is snel en helder, met duidelijke afspraken.” Klaver: “Doordat we relatief veel aan itsme hebben uitbesteed, hadden we het als Vicoma relatief gemakkelijk. We hebben heel erg geleund op de expertise van Ruud en zijn collega’s. Als spin-off hebben we voor een volgend verlichtingsproject samen met itsme al een aanbieding voor een volledig pakket gedaan.” Adriaansen: “Ik zit nu 26 jaar in het lichtvak en in mijn top 5 van meest uitdagende projecten zit zeker dit project. We krijgen regelmatig internationale relaties over de vloer en het eerste waar onze directeur naar grijpt is dit voorbeeld.”
Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:
-
Xeltis - Hart voor de zaakLees verderXeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
-
Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktrainingLees verderVan de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
-
Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doenLees verderDe relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
-
Sissing Noord - Frequentie van inbedrijfstellingLees verderSissing Noord in Leek (Groningen) is gespecialiseerd in onderhoud, renovatie en nieuwbouw van ‘natte’ infrastructuur, zoals beweegbare bruggen, gemalen en sluizen. Voor de aandrijvingen van deze kunstwerken levert itsme de frequentieregelaars en, waar nodig, ook de technische kennis. Bij de projecten waar Sissing Noord deze kennis nodig heeft, biedt specialist itsme “een stukje ontzorging”.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:
-
Siemens - Bespaar op je machine dankzij de nieuwe SINAMICS S200Lees verderHet nieuwste S200 Sinamics servosysteem van Siemens beschikt over een goede balans tussen functionaliteit, ontwerp en kosten. Het systeem bestaat uit de S200 regelaar, 1FL2 servomotor en bijbehorende kabels voor voeding, encoder en houdrem in lengtes tot 30 meter.
-
Siemens - SIRIUS 3SKLees verderSiemens maakt het al jaren eenvoudig om lokale veiligheidstoepassingen snel en efficiënt te implementeren - met SIRIUS 3SK. De 3SK veiligheidsrelais bieden maximale functionaliteit en besparen tegelijkertijd ruimte in de schakelkast.
-
Siemens - De pole position teamLees verderStap op het gaspedaal en win! Doe mee aan de race met de SITOP PSU6200 voeding en ervaar hoe het bijpassende SEL1200 selectiviteitsmodule je in de pole position kan brengen.
-
Siemens - HMI Unified Basic PanelsLees verderSiemens introduceert de HMI Unified Basic Panels, een nieuwe standaard in machinevisualisatie. Deze panels zijn ontworpen om te voldoen aan de diverse eisen in een productieproces en bieden operators een beter overzicht en controle over machines, productielijnen en complete installaties.
Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:
-
TIAP-NETWORKLees verderOntwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
-
TIAP-UNIFIED UPDATELees verderHMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
-
TIAP-SYSTEMLees verderIn deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
-
TIAP-ServiceLees verderNa het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.