text.skipToContent text.skipToNavigation
 

itsme Connected Business - Vendor Managed Inventory

Wanneer hoogwaardige aandacht voor laagwaardige voorraad winst oplevert

De verbetermethode Lean onderscheidt acht verspillingscategorieën. Eén daarvan is ‘voorraad’. Te veel voorraad is niet goed, maar te weinig ook niet. Het hebben van voorraad zorgt namelijk ook voor het veilige gevoel van beschikbaarheid in tijden van onzekere interne planning en externe factoren die niet direct zijn te beïnvloeden. Omdat het optimaliseren van beschikbaarheid in het eigen bedrijf én in de toeleverketen vaak niet de kerncompetentie van onze klanten is, kan itsme de zorg van die optimalisering overnemen, bijvoorbeeld via de invoer en het beheer van zogenaamde Vendor Managed Inventory-systemen. Maar, hoe weet je of VMI inderdaad de juiste oplossing is? Ralph van Aartsen kan die cruciale vraag beantwoorden – aan de hand van vijf vragen. Hier zijn alvast zijn antwoorden op onze vragen over VMI.

Meer weten over Vendor Management Inventory?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!


“Als consultant bij itsme ConnectedBusiness bezoek ik klanten en help ik om hun productie te verhogen en kosten en risico’s te verlagen door verbetering van inkoop- en voorraadprocessen. Voor de tijdige beschikbaarheid van benodigde producten zijn onze klanten afhankelijk van de hele supply chain. Als ergens bij één van de toeleveranciers van onze klanten een kink in de kabel komt, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom is het van groot belang om onze zaken zo optimaal mogelijk samen in te richten: vandaar de naam itsme ConnectedBusiness. We kijken altijd welke stappen in het proces we eventueel kunnen automatiseren, maar – misschien nog wel belangrijker – vaak zijn er ook stappen die we kunnen elimineren. En we kijken vooral naar de workload in het proces omdat in veel gevallen tot 70% van die workload betrekking heeft op laagwaardige artikelen zoals bundelbanden, adereindhulzen, bouten, moeren, schroeven en dat soort zaken. Het inkoopproces voor die artikelen is net zo duur als dat voor hoogwaardige artikelen en dat geldt ook voor de kosten van het niet tijdig ter beschikking hebben. Als ze er niet zijn, kunnen ook goedkope artikelen uitgroeien tot grote kostenposten. Niet op factuur, maar wel heel erg duur. Dat is het moment waarop we samen met onze klanten een nieuw proces bedenken voor de beschikbaarheid van die artikelen. Daarbij bekijken we de hele supply chain, inclusief de verwerving en de voorraad, waarbij een VMI-oplossing een optie is.

Wij doen dat dan meestal in de vorm van 2BIN, dus een twee-bakken-systeem, waarbij we voorraad van hetzelfde artikel in twee verschillende bakjes leggen. Als het eerste bakje leeg is, wordt dat in een aparte stelling geplaatst, zodat duidelijk is dat het bijbesteld moet worden.”


De vijf vragen

“Al onze adviseurs hebben een Lean Six Sigma-opleiding gevolgd; dat is een vereiste voor die functie. In de praktijk vullen wij die kennis aan met een aanpak vanuit onze eigen MakingYouSucceed-strategie. Eerst willen we samen met onze klant begrijpen of er sprake is van een echte uitdaging op het gebied van beschikbaarheid van producten. Die uitdaging kan een probleem zijn of een doel. Als de klant inderdaad een probleem of een doel heeft, stellen wij altijd vijf vragen: 1. Hoe meet je het? 2. Wat is het nu? 3. Wat wil je dat het wordt? 4. Wat is de waarde van het verschil? 5. Wat is de tijdsperiode van een oplossing? Zo komen we samen met klanten tot een objectieve kwantificering van het probleem of het doel. We proberen dit uit te drukken in een eurowaarde, zodat kosten voor de oplossing ervan gerechtvaardigd worden. Natuurlijk komt het niet vaak voor dat bedrijven exacte antwoorden hebben op deze vragen. Dat is niet erg, dat maakt het juist interessant. Dan gaan we samen met onze klant op pad door de bedrijfsprocessen en brengen alle directe en indirecte kosten in kaart. Meten is weten. En omdat inzicht ook verplicht, kijken we daarna wat we kunnen doen om de problemen op te lossen en doelen te realiseren.”

“VMI is niet altijd een goed idee”


“VMI is niet altijd een goed idee, maar het is een goed idee als je een groot deel van je tijd bezig bent om voldoende voorraad te houden van relatief laagwaardige artikelen. Dat is zonde. Als je je liever bezig wilt houden met belangrijkere dingen dan zorgen voor de spullen die er gewoon zouden moeten zijn, is VMI een goed idee. Dan heb je de zekerheid dat het er gewoon ligt. Je hoeft er niet meer naar om te kijken, want itsme regelt het. Dat is het belangrijkste van VMI.”


Is VMI geschikt is voor elk bedrijf met een magazijn? Of hangt het nut af van de grootte van het bedrijf en van de voorraad?

“Het is in principe geschikt elk bedrijf dat een productie heeft waarvoor producten worden gekocht en op voorraad gehouden. Vaak wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen projectbehoefte en algemene behoefte. Onze VMI-oplossingen zijn zo flexibel en snel aanpasbaar dat ze voor beide soorten behoeften zijn te gebruiken. Verbruik voor projectbehoeften houden onze klanten natuurlijk wel zelf bij.

Zoals gezegd, kunnen de voordelen van een VMI-systeem liggen in het verlagen van onzekerheid in de keten, optimale productieplanning zonder bottlenecks en het verlagen van kosten door het weghalen van activiteiten die geen waarde toevoegen aan de kernprocessen van onze klanten. Als deze factoren geen rol spelen, is VMI niet interessant. Natuurlijk wordt het interessanter naarmate de zekerheid die wij kunnen bieden een breder benodigd productassortiment omvat. Daarom kunnen wij met onze combinatie van elektrische en mechanische producten voor veel klanten interessante oplossingen bieden. Het is ons werk om praktisch en open samen met onze klant de kosten en de baten in kaart te brengen.”


Werkt VMI alleen met laagwaardig materiaal?

“VMI is mogelijk voor alle soorten behoeftes voor alle soorten materiaal. Zo hebben we ook klanten met complete besturingskasten in hun VMI. Afhankelijk van de analyse, de kosten en baten en specifieke klantwensen, ontwerpen we  de VMI-oplossing die naadloos integreert in de klantprocessen. We willen per slot van rekening een betrouwbare en onzichtbare logistieke ‘plug-in’ zijn in die processen zodat de klant er geen omkijken naar heeft. De kosten voor de ‘plug-in’ hangen samen met de gewenste servicegraad, variërend van instapmodel tot en met volledig klantspecifiek.

“We gaan altijd uit van onze eigen kracht. We houden het simpel en zinvol.”


Merk je nog vaak dat veel bedrijven zich verkijken op dat laagwaardig materiaal en denken dat daar weinig winst mee te behalen valt?

“Ja, dat merken we nog heel veel. Er zijn echt nog heel veel bedrijven die gewoon heel veel tijd en energie steken in het verwerven en inkopen en op voorraad leggen van dat soort goederen. Daarbij gaan ze voorbij aan nog een belangrijk voordeel van een VMI: je hoeft in principe je voorraad niet af te boeken op het moment dat je het gebruikt. De mensen die de artikelen gebruiken, kunnen ze pakken zonder enige moeite. Ook het verwerken van afboeking kost heel veel tijd en daarmee geld. Als je dat niet meer hoeft te doen, wordt de besparing nog veel groter.”


De grootste uitdaging

“De grootste uitdaging bij de implementatie van een VMI is het bepalen van het juiste artikelbestand. Als we de juiste hoeveelheden van de juiste artikelen voor en bij een klant gaan beheren, moeten we eerst weten wat hij nu heeft en wat hij nodig heeft. Nou, ik kom best vaak bij bedrijven die hun voorraden niet in een IT-systeem bijhouden. Die hebben dan een heel magazijn vol met spullen, maar weten niet welke artikelen het zijn en ook niet hoeveel ervan ligt. Alles ligt daar gewoon, soms zelfs in een wat we een ‘piramidevormige opslag’ noemen: alles op elkaar gestapeld en in de hoek gegooid. Om daar eerst eens inzicht in te krijgen bieden we een andere dienst aan, de Spare Part Optimisation Service. Daarmee brengen voor klanten in kaart hoeveel van welke artikelen er in het magazijn liggen, inclusief de locaties. Daarna gaan we beoordelen wat het verbruik is van deze artikelen en of het eventueel beter is om met die artikelen een begin te maken met een VMI. Veel klanten zijn blij dat wij met onze gespecialiseerde kennis van producten en logistiek hun magazijn op orde brengen en inzicht bieden in de verbruikskosten.”


Onderscheidt VMI door itsme zich van VMI door andere bedrijven?

“We gaan altijd uit van onze eigen kracht. We houden het simpel en zinvol. En zoals gezegd hebben we het over het algemeen over laagwaardige voorraad. Daarnaast hoor ik vaak van klanten dat het inzicht op basis van onze rapporten over het verbruik in VMI en buiten VMI echt heel erg belangrijk wordt gevonden. Voor alle klanten met VMI-systemen blijven we analyseren op basis van deze rapporten. Zo geven we ook regelmatige adviezen over het hele plaatje, dus niet alleen de VMI, maar ook de reguliere orderstroom en houden we nauw contact met korte lijnen en eerlijke, duidelijke adviezen over toevoeging, verwijdering en bijstelling van voorraden. Dat zijn dingen die ons echt onderscheiden.”

 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    03.10.2024
    Signaal 64 - Boon Edam - Toegang tot VMI en een groot assortiment
    Boon Edam, bekend van de draaideuren en toegangspoortjes, selecteerde vorig jaar itsme als hoofdleverancier voor elektrotechnische componenten. Het grote assortiment en de VMI-oplossing (vendor managed inventory) voor de grijpvoorraad elektrotechnisch montagemateriaal gaven de doorslag. “Als je VMI installeert, doe je dat eigenlijk voor altijd.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    02.10.2024
    Sissing Noord - Frequentie van inbedrijfstelling
    Sissing Noord in Leek (Groningen) is gespecialiseerd in onderhoud, renovatie en nieuwbouw van ‘natte’ infrastructuur, zoals beweegbare bruggen, gemalen en sluizen. Voor de aandrijvingen van deze kunstwerken levert itsme de frequentieregelaars en, waar nodig, ook de technische kennis. Bij de projecten waar Sissing Noord deze kennis nodig heeft, biedt specialist itsme “een stukje ontzorging”.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    30.09.2024
    Bright Renewables - Van webinar tot concreet project voor predictive maintenance
    Onder de noemer ‘FastForward’ ondersteunt itsme productverbetering en procesversnelling, onder meer door klanten te informeren over tijdbesparende oplossingen en slimme technieken. Zo werd voorjaar 2023 een webinar over predictive maintenance georganiseerd in samenwerking met KIM Plus Delta, consultants voor asset- en maintenance-management. Deelname van Bright Renewables leidde tot een concreet project voor predictive maintenance van Bright’s groengasinstallaties.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    12.07.2024
    DigiFlow - Leven van de klant makkelijker maken
    Als technisch dienstverlener levert Breemes PLC’s, drives en andere materialen aan klanten. Klanten als industrieel automatiseerder Digi-Flow. Omzet is echter niet de ultieme indicator van een goede relatie, vinden beide partijen. Meedenken over oplossingen en het leveren van kennis zijn ook belangrijk. Uiteindelijk moet Breemes het leven van de klant makkelijker maken, vindt CEO Eric Decant van Digi-Flow. Digi-Flow in Antwerpen begeleidt industriële bedrijven in hun transformatie naar slimme industriële omgevingen met behulp van industriële automatisering en digitalisering. Het bedrijf ontstond in 2020 uit de verzelfstandiging van ESAS Automation. Solindus, het latere ESAS, werd na de oprichting in 2003 door Eric en Robert Decant uitgebouwd tot een onderneming met 2.000 medewerkers. Met Digi-Flow wilden ze terug naar het kleinschalige ondernemerschap. Nu is Eric Decant de CEO van het bedrijf, dat ruim dertig medewerkers telt. “Ik ben nog ambitieus, maar wil niet meer dat soort zware trajecten naar die schaalgrootte afleggen.” Inmiddels is hij zijn zoon aan het inwerken om het roer over te nemen. Daarmee is Digi-Flow een echt familiebedrijf, zoals ook is terug te vinden in de kernwaarden: co-creatie, langetermijnvisie, levenslang groeien en humaan.
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    04.10.2024
    Pilz - Veilig radarsysteem PSENradar
    Met het veilige radarsysteem PSENradar van Pilz kan veilige gebiedsbewaking in ruwe omgevingen nu ook voor andere toepassingen worden geïmplementeerd: Dankzij de uitgebreide gezichtsveldfuncties kunnen de radarsensoren eenvoudiger worden geïntegreerd in verschillende productieomgevingen.
    Lees verder
  • NEWS
    03.10.2024
    ABB - Orion2 Base lichtschermen
    Dat eersteklas veiligheid niet ten koste hoeft te gaan van de productiemogelijkheden, bewijst ABB met een breed programma machineveiligheidsoplossingen. De Orion2 Base lichtschermen zijn daar een goed voorbeeld van. Hiermee zijn openingen voor machinetoegang of materiaalaanvoer optimaal te beveiligen.
    Lees verder
  • NEWS
    01.10.2024
    ABB - Tmax XT5 en XT3
    De ABB Tmax XT5 en XT3 series zijn hoogwaardig ontworpen stroomonderbrekers die veiligheid en efficiëntie in elektri-sche installaties garanderen. De Tmax XT5 biedt geavanceerde bescherming tot 630A en is uitgerust met een breed scala aan functies, waaronder instelbare thermisch-magnetische en elektronische beveiligingen. Deze serie staat be-kend om zijn flexibiliteit en modulariteit, wat zorgt voor eenvoudige aanpassingen en uitbreidingen in uiteenlopende toepassingen, zoals industriële, commerciële en gebouwinstallaties.
    Lees verder
  • NEWS
    25.09.2024
    Schneider Electric - TeSys motorbeveiliging en -besturing
    De magneetschakelaar, ook wel elektromagnetische schakelaar of contactor genoemd, heeft een enorme invloed gehad op de industriële ontwikkeling in de afgelopen 100 jaar en is een fundamenteel onderdeel geworden van de moderne industriële infrastructuur. Van de ondersteuning van de eerste stappen in industriële automatisering tot de integratie in moderne, slimme fabrieken, heeft deze technologie bijgedragen aan veiligheid, efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid in de productieomgeving. Vanaf de uitvinding van de baanbrekende BAR-contactor in 1924, de eerste magneetschakelaar ter wereld, tot TeSys island, een volledig digitaal en IoT-connected loadmanagementsysteem, de reis van TeSys wordt gekenmerkt door voortdurende innovatie.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    28.07.2023
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-UNIFIED UPDATE
    HMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-SYSTEM
    In deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-Service
    Na het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.
    Lees verder