text.skipToContent text.skipToNavigation
 

itsme Connected Business - Vendor Managed Inventory

Wanneer hoogwaardige aandacht voor laagwaardige voorraad winst oplevert

De verbetermethode Lean onderscheidt acht verspillingscategorieën. Eén daarvan is ‘voorraad’. Te veel voorraad is niet goed, maar te weinig ook niet. Het hebben van voorraad zorgt namelijk ook voor het veilige gevoel van beschikbaarheid in tijden van onzekere interne planning en externe factoren die niet direct zijn te beïnvloeden. Omdat het optimaliseren van beschikbaarheid in het eigen bedrijf én in de toeleverketen vaak niet de kerncompetentie van onze klanten is, kan itsme de zorg van die optimalisering overnemen, bijvoorbeeld via de invoer en het beheer van zogenaamde Vendor Managed Inventory-systemen. Maar, hoe weet je of VMI inderdaad de juiste oplossing is? Ralph van Aartsen kan die cruciale vraag beantwoorden – aan de hand van vijf vragen. Hier zijn alvast zijn antwoorden op onze vragen over VMI.

Meer weten over Vendor Management Inventory?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!


“Als consultant bij itsme ConnectedBusiness bezoek ik klanten en help ik om hun productie te verhogen en kosten en risico’s te verlagen door verbetering van inkoop- en voorraadprocessen. Voor de tijdige beschikbaarheid van benodigde producten zijn onze klanten afhankelijk van de hele supply chain. Als ergens bij één van de toeleveranciers van onze klanten een kink in de kabel komt, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom is het van groot belang om onze zaken zo optimaal mogelijk samen in te richten: vandaar de naam itsme ConnectedBusiness. We kijken altijd welke stappen in het proces we eventueel kunnen automatiseren, maar – misschien nog wel belangrijker – vaak zijn er ook stappen die we kunnen elimineren. En we kijken vooral naar de workload in het proces omdat in veel gevallen tot 70% van die workload betrekking heeft op laagwaardige artikelen zoals bundelbanden, adereindhulzen, bouten, moeren, schroeven en dat soort zaken. Het inkoopproces voor die artikelen is net zo duur als dat voor hoogwaardige artikelen en dat geldt ook voor de kosten van het niet tijdig ter beschikking hebben. Als ze er niet zijn, kunnen ook goedkope artikelen uitgroeien tot grote kostenposten. Niet op factuur, maar wel heel erg duur. Dat is het moment waarop we samen met onze klanten een nieuw proces bedenken voor de beschikbaarheid van die artikelen. Daarbij bekijken we de hele supply chain, inclusief de verwerving en de voorraad, waarbij een VMI-oplossing een optie is.

Wij doen dat dan meestal in de vorm van 2BIN, dus een twee-bakken-systeem, waarbij we voorraad van hetzelfde artikel in twee verschillende bakjes leggen. Als het eerste bakje leeg is, wordt dat in een aparte stelling geplaatst, zodat duidelijk is dat het bijbesteld moet worden.”


De vijf vragen

“Al onze adviseurs hebben een Lean Six Sigma-opleiding gevolgd; dat is een vereiste voor die functie. In de praktijk vullen wij die kennis aan met een aanpak vanuit onze eigen MakingYouSucceed-strategie. Eerst willen we samen met onze klant begrijpen of er sprake is van een echte uitdaging op het gebied van beschikbaarheid van producten. Die uitdaging kan een probleem zijn of een doel. Als de klant inderdaad een probleem of een doel heeft, stellen wij altijd vijf vragen: 1. Hoe meet je het? 2. Wat is het nu? 3. Wat wil je dat het wordt? 4. Wat is de waarde van het verschil? 5. Wat is de tijdsperiode van een oplossing? Zo komen we samen met klanten tot een objectieve kwantificering van het probleem of het doel. We proberen dit uit te drukken in een eurowaarde, zodat kosten voor de oplossing ervan gerechtvaardigd worden. Natuurlijk komt het niet vaak voor dat bedrijven exacte antwoorden hebben op deze vragen. Dat is niet erg, dat maakt het juist interessant. Dan gaan we samen met onze klant op pad door de bedrijfsprocessen en brengen alle directe en indirecte kosten in kaart. Meten is weten. En omdat inzicht ook verplicht, kijken we daarna wat we kunnen doen om de problemen op te lossen en doelen te realiseren.”

“VMI is niet altijd een goed idee”


“VMI is niet altijd een goed idee, maar het is een goed idee als je een groot deel van je tijd bezig bent om voldoende voorraad te houden van relatief laagwaardige artikelen. Dat is zonde. Als je je liever bezig wilt houden met belangrijkere dingen dan zorgen voor de spullen die er gewoon zouden moeten zijn, is VMI een goed idee. Dan heb je de zekerheid dat het er gewoon ligt. Je hoeft er niet meer naar om te kijken, want itsme regelt het. Dat is het belangrijkste van VMI.”


Is VMI geschikt is voor elk bedrijf met een magazijn? Of hangt het nut af van de grootte van het bedrijf en van de voorraad?

“Het is in principe geschikt elk bedrijf dat een productie heeft waarvoor producten worden gekocht en op voorraad gehouden. Vaak wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen projectbehoefte en algemene behoefte. Onze VMI-oplossingen zijn zo flexibel en snel aanpasbaar dat ze voor beide soorten behoeften zijn te gebruiken. Verbruik voor projectbehoeften houden onze klanten natuurlijk wel zelf bij.

Zoals gezegd, kunnen de voordelen van een VMI-systeem liggen in het verlagen van onzekerheid in de keten, optimale productieplanning zonder bottlenecks en het verlagen van kosten door het weghalen van activiteiten die geen waarde toevoegen aan de kernprocessen van onze klanten. Als deze factoren geen rol spelen, is VMI niet interessant. Natuurlijk wordt het interessanter naarmate de zekerheid die wij kunnen bieden een breder benodigd productassortiment omvat. Daarom kunnen wij met onze combinatie van elektrische en mechanische producten voor veel klanten interessante oplossingen bieden. Het is ons werk om praktisch en open samen met onze klant de kosten en de baten in kaart te brengen.”


Werkt VMI alleen met laagwaardig materiaal?

“VMI is mogelijk voor alle soorten behoeftes voor alle soorten materiaal. Zo hebben we ook klanten met complete besturingskasten in hun VMI. Afhankelijk van de analyse, de kosten en baten en specifieke klantwensen, ontwerpen we  de VMI-oplossing die naadloos integreert in de klantprocessen. We willen per slot van rekening een betrouwbare en onzichtbare logistieke ‘plug-in’ zijn in die processen zodat de klant er geen omkijken naar heeft. De kosten voor de ‘plug-in’ hangen samen met de gewenste servicegraad, variërend van instapmodel tot en met volledig klantspecifiek.

“We gaan altijd uit van onze eigen kracht. We houden het simpel en zinvol.”


Merk je nog vaak dat veel bedrijven zich verkijken op dat laagwaardig materiaal en denken dat daar weinig winst mee te behalen valt?

“Ja, dat merken we nog heel veel. Er zijn echt nog heel veel bedrijven die gewoon heel veel tijd en energie steken in het verwerven en inkopen en op voorraad leggen van dat soort goederen. Daarbij gaan ze voorbij aan nog een belangrijk voordeel van een VMI: je hoeft in principe je voorraad niet af te boeken op het moment dat je het gebruikt. De mensen die de artikelen gebruiken, kunnen ze pakken zonder enige moeite. Ook het verwerken van afboeking kost heel veel tijd en daarmee geld. Als je dat niet meer hoeft te doen, wordt de besparing nog veel groter.”


De grootste uitdaging

“De grootste uitdaging bij de implementatie van een VMI is het bepalen van het juiste artikelbestand. Als we de juiste hoeveelheden van de juiste artikelen voor en bij een klant gaan beheren, moeten we eerst weten wat hij nu heeft en wat hij nodig heeft. Nou, ik kom best vaak bij bedrijven die hun voorraden niet in een IT-systeem bijhouden. Die hebben dan een heel magazijn vol met spullen, maar weten niet welke artikelen het zijn en ook niet hoeveel ervan ligt. Alles ligt daar gewoon, soms zelfs in een wat we een ‘piramidevormige opslag’ noemen: alles op elkaar gestapeld en in de hoek gegooid. Om daar eerst eens inzicht in te krijgen bieden we een andere dienst aan, de Spare Part Optimisation Service. Daarmee brengen voor klanten in kaart hoeveel van welke artikelen er in het magazijn liggen, inclusief de locaties. Daarna gaan we beoordelen wat het verbruik is van deze artikelen en of het eventueel beter is om met die artikelen een begin te maken met een VMI. Veel klanten zijn blij dat wij met onze gespecialiseerde kennis van producten en logistiek hun magazijn op orde brengen en inzicht bieden in de verbruikskosten.”


Onderscheidt VMI door itsme zich van VMI door andere bedrijven?

“We gaan altijd uit van onze eigen kracht. We houden het simpel en zinvol. En zoals gezegd hebben we het over het algemeen over laagwaardige voorraad. Daarnaast hoor ik vaak van klanten dat het inzicht op basis van onze rapporten over het verbruik in VMI en buiten VMI echt heel erg belangrijk wordt gevonden. Voor alle klanten met VMI-systemen blijven we analyseren op basis van deze rapporten. Zo geven we ook regelmatige adviezen over het hele plaatje, dus niet alleen de VMI, maar ook de reguliere orderstroom en houden we nauw contact met korte lijnen en eerlijke, duidelijke adviezen over toevoeging, verwijdering en bijstelling van voorraden. Dat zijn dingen die ons echt onderscheiden.”

 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    08.11.2024
    Matco International - Veilige samenwerking
    Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    15.11.2024
    Leuze - To the “PIN” point!
    Als je op zoek bent naar oplossingen voor uiteenlopende toepassingen, dan ben je bij Leuze aan het goede adres. Of het nu gaat om hoge precisie of extreme omgevingscondities zoals reinigingsprocessen, diepvriesomgevingen of zeer snel schakelende sensoren—Leuze biedt altijd een passende oplossing.
    Lees verder
  • NEWS
    13.11.2024
    Danfoss - De iC2-Micro programmeren
    iC2-Micro is verkrijgbaar met een snelle adapter voor PC-programmering, zelfs zonder netvoeding. Deze frequentieregelaar heeft Smart Logic Controller (SLC) voor eenvoudige aanpassing en is UL LZGH2/8 gecertificeerd voor gebruik in systemen met A2L-koelmiddelen.
    Lees verder
  • NEWS
    08.11.2024
    ABB - Hulpcontacten voor AF-magneetschakelaars
    Met de AF-serie magneetschakelaars biedt ABB een compleet assortiment accessoires, thermische of elektronische overbelastingsrelais en aansluitaccessoires. Nieuw in het programma is het 2-polige hulpcontact voor montage aan de voorzijde dat speciaal is ontworpen voor AF-schakelaars tot 100 A.
    Lees verder
  • NEWS
    08.11.2024
    Schneider Electric - TeSys island
    TeSys island van Schneider Electric is de volgende generatie motorbesturing/vermogenssturing waarmee machines en apparatuur intelligenter, proactiever en diagnostisch worden. De integratie van TeSys island in besturingspanelen bespaart kostbare tijd en middelen en stelt paneelbouwers in staat om apparatuur sneller, tegen lagere kosten en met verbeterde functionaliteit te leveren.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    28.07.2023
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-UNIFIED UPDATE
    HMI Unified Comfort Panels update training met TIA Portal Step7 en WinCC Unified
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-SYSTEM
    In deze cursus wordt aandacht geschonken aan de basiskennis van TIA Portal en S7-1200/1500 PLC’s. Tevens gaan we verder verdiepen door middel van programmeren via de standaard programmeertalen en een kennismaking met SCL en het projecteren van een eenvoudige HMI. Deze 3-daagse cursus biedt de mogelijkheid voor ervaren Siemens- en niet-Siemens gebruikers om hun kennis en ervaring efficiënt toe te passen binnen het huidige Siemens SIMATIC systeem. Voor de minder ervaren medewerker adviseren wij de cursus TIAP-BASIS als instap te gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    25.04.2022
    TIAP-Service
    Na het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.
    Lees verder