Heldere communicatie is het halve werk
eReM legt complete elektra aan voor nieuwe scheepswerf in Kenia
Soms lijkt een project al van voor tot achter geregeld. Maar wat als je als organisatie last-minute gevraagd wordt om te laten zien wat je kunt? Bij eReM uit Zwijndrecht kunnen ze erover meepraten. Mede dankzij een ijzersterke offerte overtuigden ze hun eindklant – een internationaal opererende, Nederlandse scheepsbouwer – met hen in zee te gaan. Letterlijk in dit geval, gezien het de aanleg betrof van het complete elektrische gedeelte van een nieuwe scheepswerf in Kenia; de onderdelen werden per zeevracht verscheept. De uitdaging? In het voortraject moet alles 100% kloppen. Dat vroeg om een grondige voorbereiding, waarbij eReM op steun van itsme kon rekenen.
Omvangrijke projecten van paneelbouw tot totaaloplossingen op het gebied van industriële automatisering, zowel in Nederland als ver daarbuiten; bij eReM zijn ze heel wat gewend. Toch wierp dit project unieke uitdagingen op. Te beginnen bij de offerte, vertelt Ton van Lare, projectmanager bij eReM. “Onze eindklant zocht een partner voor de aanleg van de complete elektra van een nieuwe scheepswerf in Kenia, van de aansluiting van de netbeheerder tot alles wat erbij komt kijken, zoals verlichting, krachtstroom, lieren en communicatie. Het traject zat al in een vergevorderd stadium, maar de organisatie vroeg ons desondanks een offerte uit te brengen.” eReM riep daarbij de hulp in van vaste technisch partner itsme.
Die hectische periode herinnert Mohammed Serroukh, branch manager bij itsme, zich nog goed. “Het bood natuurlijk een geweldige gelegenheid, maar daar stond tegenover dat we maar een paar dagen hadden om die aanbieding samen te stellen. Met allerlei kunst- en vliegwerk is het toch gelukt om de offerte op tijd in te dienen. En met succes, want eReM kreeg de opdracht.”
Maatwerk vraagt om constante ruggenspraak
In Zwijndrecht werden de werkzaamheden, zoals de paneelbouw, meteen opgestart. Voor de materialen die rechtstreeks Kenia als eindbestemming hadden, ging Ton, samen met collega en werkvoorbereider Mehmet Yilmaz, in overleg met de eindklant. Vanuit itsme schoof Peter van Vliet aan, teamleider Industrie en OEM. Samen brachten ze zo in een vroeg stadium alle uitdagingen in kaart.
Want wat is bijvoorbeeld de meest efficiënte logistieke oplossing om de materialen in Afrika te krijgen? “Naast alle stekkers, verlichting, contactdozen, zekeringen en kabeldraagsystemen praat je over een aanzienlijke hoeveelheid kabels op haspel, echt van die grote jongens. Normaal komt zo’n order eerst naar ons toe, waarna wij het zelf verschepen. Maar dan hadden we met andere partijen moeten schakelen die voor ons die haspels met een heftruck zouden verplaatsen”, vertelt Mehmet. De zeecontainers werden daarom rechtstreeks bij het centraal distributiecentrum (CDC) van itsme geladen met de zeewaardig verpakte componenten en van daaruit naar Kenia verscheept.
“Iedereen heeft die voorbereiding goed opgepakt, waardoor de uitvoering soepel verliep”
“Er zat ontzettend veel maatwerk bij deze opdracht. Juist dan is de communicatie tussen alle partijen essentieel. We halen daar zoveel informatie uit; niet alleen om alles uiteindelijk in goede banen te leiden, maar ook omdat iets niet altijd loopt zoals gepland. Of denk aan het exportgedeelte. De kabelhaspels zijn uit zwart hout gemaakt. Om dat in Afrika in te mogen voeren, moet je aan allerlei vereisten voldoen”, legt Peter uit. Het is precies die drive om te willen weten wat de klant beweegt, wat tot maatwerkoplossingen leidt, gaat hij verder. “Door regelmatig te overleggen, maar daarin ook transparant en open te zijn, kunnen we meedenken. Daar staan wij als itsme ook voor.”
Nog een uitdaging – een vereiste vanuit de eindklant – vormde het nauwgezet labellen van het materiaal. Peter: “Het ging om ontzettend veel verschillende onderdelen. Bovendien waren heel veel kabels van hetzelfde type, maar van verschillende lengtes. Doordat we de wijze van labellen en verpakken van tevoren goed af hadden gestemd, zagen de mensen op locatie in één oogopslag waar iedere kabel voor bedoeld was.”
Geen ruimte voor fouten
De grootste uitdaging van het project was toch wel dat alles aan de voorkant 100% moest kloppen, omdat er simpelweg geen ruimte was om iets te herstellen tijdens transport of achteraf, vertelt Mohammed. “Die communicatie aan de voorkant was echt de kracht van dit project. De materialen gaan per zeevracht naar Kenia. Dan kun je niet achteraf zeggen: ‘We zijn iets vergeten. We brengen het wel even langs.’ We doen veel in de marine en offshore, waaronder een grote hoeveelheid exportprojecten. Daardoor konden we als gesprekspartner goed met eReM meedenken.” Ton knikt bevestigend. “Iedereen heeft die voorbereiding goed opgepakt, waardoor de uitvoering zelf soepel verliep. Dat begon al bij het uitbrengen van de offerte; de ondersteuning vanuit itsme heeft ons ontzettend goed geholpen. En wat de bestellingen betreft, we hoeven nooit ergens zelf achteraan”. Mehmet: “Peter en ik hadden in de twee maanden die volgden elke dag wel contact. Had ik producten besteld, dan belde hij daarna altijd, bijvoorbeeld om snellere alternatieven voor te stellen als er ergens levertijd op zat. Een paar keer hebben ze zelfs een koerier ingezet. Alles is op tijd geleverd en dat is deels te danken aan het feit dat itsme er bovenop zat.”
“Juist bij maatwerk is communicatie tussen alle betrokkenen essentieel”
Het is nu wachten op de inbedrijfname. Aan het enthousiasme van Ton en Mehmet zal het niet liggen. “Het is ontzettend mooi om te zien dat de klant duizenden kilometers verderop werkelijk heeft gebouwd wat wij op papier bedacht hebben, dat alles past en klopt”, zegt Mehmet. En dat geldt ook voor Ton. “Dat geeft een heel trots gevoel. We zijn geen heel groot bedrijf, maar slepen wel grote opdrachten binnen die erg divers zijn. Nu betrof het scheepsbouw, maar een volgende keer kan het net zo goed weer in de petrochemie zijn of in de stationsautomatisering. Die afwisseling is zo ontzettend leuk en ook daarin vinden we de samenwerking met itsme.”
Volledig thuis in automatisering
eReM Elektrotechnici BV is gevestigd in Zwijndrecht en is totaalpartner op het gebied van automatiserings- en besturingsprocessen. Naast paneelbouw, heeft het bedrijf namelijk ook E&I engineering, software engineering en E&I installatie in huis. Met gecertificeerde EPLAN-engineers en geautomatiseerde processen in de paneelbouw, levert eReM een bewezen hoge kwaliteit. Bovendien leidt het, als erkend leerbedrijf met de specifieke vakkennis, een nieuwe generatie techneuten op. Met een strategische visie, betrouwbare levertijden en verstand van zaken werkt eReM voor organisaties in onder andere de petrochemie, olie & gas, machinebouw, voedingsmiddelenindustrie, offshore en energiesector. eReM is in staat om het volledige automatiseringsproces in werking te zetten.
Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:
-
Xeltis - Hart voor de zaakLees verderXeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
-
Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktrainingLees verderVan de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
-
Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doenLees verderDe relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
-
Matco International - Veilige samenwerkingLees verderMatco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”