Site-overschrijdende samenwerking voor meer efficiency
Technische dienst van Agristo gaat voor planmatig onderhoud
Een jaarlijkse opbrengst van zo’n 700.000 ton diepgevroren aardappelproducten, verdeeld over vier locaties vraagt om intensief onderhoud van het machinepark. Een gestandaardiseerde werkomgeving is dan geen overbodige luxe. De grootste uitdaging voor de transitie van reactief naar planmatig? De hele organisatie meekrijgen. “Je weet dat er een moment gaat zijn van chaos.” Agristo kreeg daarbij hulp van itsme.
De naam Agristo zul je niet snel aantreffen op een pak diepvriesfrites of aardappelkroketten; het bedrijf, in 1986 begonnen in Harelbeke, België, begeeft zich voornamelijk in de private label sector, met klanten over de hele wereld. Ondertussen is er ook een vestiging in Nazareth, Wielsbeke én in Tilburg (Nederland). “We zijn inmiddels uitgegroeid van grote zelfstandige naar kleine multinational”, zegt Steven Volckaert, als group maintenance manager verantwoordelijk voor de technische dienst (TD) binnen alle vestigingen. Hij vervolgt: “Dat vergt wel een andere denkwijze en mentaliteit. Voorheen was er geen centrale werkwijze. Tot 2017 hadden we bovendien geen centraal voorraadbeheer.”
Ultimo brengt standaardisatie
De komst van het EAM (Enterprise Asset Management) systeem Ultimo was een eerste stap richting standaardisatie. Het vereenvoudigt het melden van storingen en onderhoudsverzoeken richting TD en zorgt voor een uniforme werkwijze. Vervolgens was het tijd voor een centraal voorraadbeheersysteem voor alle vier de vestigingen. Steven legt uit dat er al een samenwerking was met itsme Breemes. “Het is lastig om aan technisch personeel te komen. En onze core business is nu eenmaal het maken van die frietjes en kroketjes. We hebben geen tijd om uit te zoeken welke nieuwe sensoren het beste zijn of om wekelijks met een nieuwe leverancier om de tafel te gaan. itsme brengt die elektrotechnische kennis in onze organisatie en bespaart ons tijd.”
Doordat het partnerschap met itsme Breemes als huisleverancier soepel verliep, werden ze ook betrokken bij de implementatie van een artikelbeheersysteem.
“itsme brengt die elektrotechnische kennis in onze organisatie en bespaart ons tijd”
itsme leverde hiervoor de data aan van alle elektrotechnische artikelen. Alexander Brinkman, international key accountmanager bij itsme, legt uit dat die uitwisseling van gegevens gebaseerd was op wederzijds vertrouwen: “Als leverancier stel je jezelf deels kwetsbaar op. Maar als bedrijf streven we allebei efficiency na. Is het delen van productdata de resultante daarvan, dan werken we daar graag aan mee. Vanuit het vertrouwen dat dat bijdraagt aan onze langetermijnrelatie.” Kurt Colin, country manager itsme voor België voegt daaraan toe: “We zijn beiden een familiebedrijf met een platte structuur. Daardoor kunnen we snel en direct schakelen. Onze visies, met name die constante zoektocht naar meer efficiëntie, sluiten bovendien nauw op elkaar aan en dat praat makkelijk.”
Het Ultimo-project is echter in de eerste plaats een verandertraject dat draagvlak nodig heeft vanuit de gehele organisatie. Want, zo zegt Steven: “Onze engineers hadden binnen de chaos van de oude situatie hun eigen systeem om stukken te vinden. Verhuis je alles naar een gestructureerde omgeving, zijn diezelfde engineers toch even hun houvast kwijt. Voor itsme was het dan ook een grote uitdaging iedereen te overtuigen. Bij alles wat we binnen Agristo doen, denken we altijd als eerste aan de technieker op de werkvloer of de operator die aan de machine werkt. We willen het hen zo makkelijk mogelijk maken, zorgen dat ze op tijd de juiste componenten hebben. Zij zijn onze basis.”
Samen de handen uit de mouwen
Maar hoe krijg je commitment vanuit de hele organisatie als elke vestiging gewend is zijn eigen ‘ding’ te doen? Volgens Steven zijn communicatie en zichtbaarheid sleutelwoorden. Zo is zijn team wekelijks op elke vestiging aanwezig, om te horen wat er op de werkvloer speelt. Maar ook itsme had daar een belangrijke rol in door mee te helpen met het inventariseren van de materialen en het inrichten van de stellingen. “Onze mensen zagen dat itsme zelf ook de handen uit de mouwen stak en niet alleen bezig was met bellen en data aanleveren. Om een verandering binnen onze bedrijfscultuur teweeg te brengen, was dat net zo belangrijk”, zegt Steven. Peter Nelemans, accountmanager itsme en verantwoordelijk voor Agristo in Tilburg: “Wij zijn het verlengstuk van onze klant. Ik kan de uren niet tellen die we hebben doorgebracht in het magazijn. Het is ontzettend gaaf dat we dat samen hebben opgepakt.”
“Er zijn nu minder spoedbestellingen”
Inmiddels zijn er zo’n 22.000 van de 25.000 artikelen in Ultimo verwerkt. “Er zijn al minder spoedbestellingen. We kijken nu eerst in het systeem of een onderdeel ergens in een van de andere vestigingen ligt. Dat kan zomaar € 250 extra kosten schelen. En we kunnen nu veel beter ons onderhoud plannen, kunnen de kosten ook aan de machines relateren. We zijn echt van een reactieve situatie naar planmatig onderhoud gegaan. Als dat allemaal goed loopt, is de volgende stap wellicht voorspellend onderhoud”, zegt Steven.
Ontwikkelingen in de marktAgristo heeft zo’n 1000 medewerkers, verdeeld over vier vestigingen in Nederland en België. 98% van hun diepgevroren aardappelproducten is bestemd voor de export naar o.a. Australië, Japan en Noord- en Zuid-Amerika. Ongeveer een derde gaat naar het Verenigd Koninkrijk. Met de Brexit in aantocht hebben ze de nodige voorbereidingen getroffen. Zo beschikt Agristo over een AEO-vergunning (Authorised Economic Operator) waarmee ze als betrouwbare handelspartner worden gezien en het oponthoud aan de grenzen afneemt. Met diepvriesproducten kunnen ze zich immers geen lange wachttijden permitteren. *Uit: NVDO Onderhoudskompas – Visie, Trends en Ontwikkelingen in de Nederlandse Onderhoudsmarkt |