text.skipToContent text.skipToNavigation

Site-overschrijdende samenwerking voor meer efficiency 
​​​​​​​

Technische dienst van Agristo gaat voor planmatig onderhoud

Een jaarlijkse opbrengst van zo’n 700.000 ton diepgevroren aardappelproducten, verdeeld over vier locaties vraagt om intensief onderhoud van het machinepark. Een gestandaardiseerde werkomgeving is dan geen overbodige luxe. De grootste uitdaging vo​​​​​​​or de transitie van reactief naar planmatig? De hele organisatie meekrijgen. “Je weet dat er een moment gaat zijn van chaos.” Agristo kreeg daarbij hulp van itsme.
De naam Agristo zul je niet snel aantreffen op een pak diepvriesfrites of aardappelkroketten; het bedrijf, in 1986 begonnen in Harelbeke, België, begeeft zich voornamelijk in de private label sector, met klanten over de hele wereld. Ondertussen is er ook een vestiging in Nazareth, Wielsbeke én in Tilburg (Nederland). “We zijn inmiddels uitgegroeid van grote zelfstandige naar kleine multinational”, zegt Steven Volckaert, als group maintenance manager verantwoordelijk voor de technische dienst (TD) binnen alle vestigingen. Hij vervolgt: “Dat vergt wel een andere denkwijze en mentaliteit. Voorheen was er geen centrale werkwijze. Tot 2017 hadden we bovendien geen centraal voorraadbeheer.”


 

Ultimo brengt standaardisatie​​​​​​​

De komst van het EAM (Enterprise Asset Management) systeem Ultimo was een eerste stap richting standaardisatie. Het vereenvoudigt het melden van storingen en onderhoudsverzoeken richting TD en zorgt voor een uniforme werkwijze. Vervolgens was het tijd voor een centraal voorraadbeheersysteem voor alle vier de vestigingen. Steven legt uit dat er al een samenwerking was met itsme Breemes. “Het is lastig om aan technisch personeel te komen. En onze core business is nu eenmaal het maken van die frietjes en kroketjes. We hebben geen tijd om uit te zoeken welke nieuwe sensoren het beste zijn of om wekelijks met een nieuwe leverancier om de tafel te gaan. itsme brengt die elektrotechnische kennis in onze organisatie en bespaart ons tijd.” 
Doordat het partnerschap met itsme Breemes als huisleverancier soepel verliep, werden ze ook betrokken bij de implementatie van een artikelbeheersysteem. 

“itsme brengt die elektrotechnische kennis in onze organisatie en bespaart ons tijd”

itsme leverde hiervoor de data aan van alle elektrotechnische artikelen. Alexander Brinkman, international key accountmanager bij itsme, legt uit dat die uitwisseling van gegevens gebaseerd was op wederzijds vertrouwen: “Als leverancier stel je jezelf deels kwetsbaar op. Maar als bedrijf streven we allebei efficiency na. Is het delen van productdata de resultante daarvan, dan werken we daar graag aan mee. Vanuit het vertrouwen dat dat bijdraagt aan onze langetermijnrelatie.” Kurt Colin, country manager itsme voor België voegt daaraan toe: “We zijn beiden een familiebedrijf met een platte structuur. Daardoor kunnen we snel en direct schakelen. Onze visies, met name die constante zoektocht naar meer efficiëntie, sluiten bovendien nauw op elkaar aan en dat praat makkelijk.”
Het Ultimo-project is echter in de eerste plaats een verandertraject dat draagvlak nodig heeft vanuit de gehele organisatie. Want, zo zegt Steven: “Onze engineers hadden binnen de chaos van de oude situatie hun eigen systeem om stukken te vinden. Verhuis je alles naar een gestructureerde omgeving, zijn diezelfde engineers toch even hun houvast kwijt. Voor itsme was het dan ook een grote uitdaging iedereen te overtuigen. Bij alles wat we binnen Agristo doen, denken we altijd als eerste aan de technieker op de werkvloer of de operator die aan de machine werkt. We willen het hen zo makkelijk mogelijk maken, zorgen dat ze op tijd de juiste componenten hebben. Zij zijn onze basis.” 


 

Samen de handen uit de mouwen

Maar hoe krijg je commitment vanuit de hele organisatie als elke vestiging gewend is zijn eigen ‘ding’ te doen? Volgens Steven zijn communicatie en zichtbaarheid sleutelwoorden. Zo is zijn team wekelijks op elke vestiging aanwezig, om te horen wat er op de werkvloer speelt. Maar ook itsme had daar een belangrijke rol in door mee te helpen met het inventariseren van de materialen en het inrichten van de stellingen. “Onze mensen zagen dat itsme zelf ook de handen uit de mouwen stak en niet alleen bezig was met bellen en data aanleveren. Om een verandering binnen onze bedrijfscultuur teweeg te brengen, was dat net zo belangrijk”, zegt Steven. Peter Nelemans, accountmanager itsme en verantwoordelijk voor Agristo in Tilburg: “Wij zijn het verlengstuk van onze klant. Ik kan de uren niet tellen die we hebben doorgebracht in het magazijn. Het is ontzettend gaaf dat we dat samen hebben opgepakt.”

“Er zijn nu minder spoedbestellingen”


Inmiddels zijn er zo’n 22.000 van de 25.000 artikelen in Ultimo verwerkt. “Er zijn al minder spoedbestellingen. We kijken nu eerst in het systeem of een onderdeel ergens in een van de andere vestigingen ligt. Dat kan zomaar € 250 extra kosten schelen. En we kunnen nu veel beter ons onderhoud plannen, kunnen de kosten ook aan de machines relateren. We zijn echt van een reactieve situatie naar planmatig onderhoud gegaan. Als dat allemaal goed loopt, is de volgende stap wellicht voorspellend onderhoud”, zegt Steven.


​​​​​​​

Ontwikkelingen in de markt

Agristo heeft zo’n 1000 medewerkers, verdeeld over vier vestigingen in Nederland en België. 98% van hun diepgevroren aardappelproducten is bestemd voor de export naar o.a. Australië, Japan en Noord- en Zuid-Amerika. Ongeveer een derde gaat naar het Verenigd Koninkrijk. Met de Brexit in aantocht hebben ze de nodige voorbereidingen getroffen. Zo beschikt Agristo over een AEO-vergunning (Authorised Economic Operator) waarmee ze als betrouwbare handelspartner worden gezien en het oponthoud aan de grenzen afneemt. Met diepvriesproducten kunnen ze zich immers geen lange wachttijden permitteren. 
Twee andere trends, op het gebied van machineonderhoud*, herkent Agristo ook duidelijk: de krapte op het gebied van technisch personeel en de constante zoektocht naar efficiëntie. Het eerste vangen ze deels op door de samenwerking te zoeken met bedrijven als itsme. Daarmee halen ze technische expertise in huis, waardoor er meer tijd overblijft voor hun kerntaken. De tweede, operational excellence, betreft het optimaliseren van de onderhoudsprocessen voor een juiste balans tussen kwaliteit, prijs en snelheid. Het Ultimo-project sluit daar naadloos op aan.

*Uit: NVDO Onderhoudskompas – Visie, Trends en Ontwikkelingen in de Nederlandse Onderhoudsmarkt

​​​​​​​

Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:

Pneumatische re-engineering
Onze re-engineering van uw pneumatische installatie begint met een inventarisatie. Daarbij kijken we allereerst naar de compressor. Vervolgens worden ook het leidingnetwerk, de koppelingen en de slangen die nodig zijn voor het aansturen van de pneumatische componenten gecontroleerd. Wanneer bepaalde componenten door nieuwe versies moeten worden vervangen, wordt dit in de rapportage vermeld.
lees hier verder
Webplatform
Het webplatform van Breemes biedt een e-catalogus met meer dan 2 miljoen producten voor industrie en machinebouw. Maar u zult ook veel op maat gemaakte functionaliteiten vinden voor uw dagelijkse werk, zoals: duidelijke overzichten van uw bestellingen, leveringen, facturen en zelfs offertes. Hierdoor kunt u uw huidige status op elk gewenst moment en 24 uur per dag bekijken. Altijd in realtime!
Lees hier verder
Marktcheck en inkoop
Werkt uw team de klok rond om de uitdagingen van de dagelijkse productie op te lossen? Heeft u de tijd om voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends te zorgen? Dit is precies de kern van uw taakomschrijving voor onze technici en ingenieurs. Vanwege ons brede scala aan leveranciers en producten investeren ze een groot deel van hun tijd in het up-to-date houden van de nieuwste technologie. Hoewel het soms een nieuwe interface is die wordt aangeboden voor ייn specifieke motor, is een andere keer het een firmware-update die nieuwe functionaliteiten ontgrendelt die kunnen worden gebruikt in meerdere projecten.
Lees hier verder
Parametrisering
Tegenwoordig zijn hardware en software twee componenten van een eenheid die niet langer van elkaar kunnen worden gescheiden. Als gevolg hiervan is het niet langer voldoende om de fysieke wereld in de gaten te houden. Na het correct bekabelen en aansluiten van een component begint het afstemmen. Alleen de juiste instellingen in de software halen het meeste uit de systemen.
Lees hier verder