text.skipToContent text.skipToNavigation

Coca-Cola verhoogt veiligheid, traceerbaarheid én efficiëntie met ID-kaart

11 miljoen consumpties, 90.000 klanten, 21 merken: ook in België is Coca-Cola niet weg te denken uit het dagelijks leven. In de vestiging van Coca-Cola European Partners Belgium in Wilrijk produceren 5 productielijnen zo’n 4000 paletten frisdrank per dag. Om te zorgen dat alles veilig en vlot verloopt, zijn de machines sinds kort uitgerust met een centraal aangestuurde RFID-toegangscontrole van Siemens
 

“De site in Wilrijk is ontstaan uit een fusie van 3 fabrieken”, vertelt Electrical & Automation engineer Dirk Lembrechts, die al 28 jaar bij Coca-Cola werkt. “Hier produceren we hoofdzakelijk petflessen van 0,25 tot 2 liter voor de Belgische markt. Daarnaast is er ook een productielijn actief voor de iconische glazen Coca-Colaflesjes.” 
 


Alle productiemachines bij Coca-Cola European Partners Belgium zijn uitgerust met toegangscontrole. Dat zorgt ervoor dat enkel bevoegden de machine kunnen bedienen of bepaalde parameters kunnen veranderen. “Tot voor kort gebruikten we hiervoor een systeem met diverse druppelvormige RFID-tags”, zegt Dirk. “Elke tag had een andere kleur en bood andere toegangsrechten en bevoegdheden.” Dat systeem had echter verschillende nadelen.
 


Flexibele toegangsrechten 


Het team van Dirk klopte aan bij huisleverancier itsme Breemes om een nieuw toegangscontrolesysteem te implementeren. Als vaste elektrotechnische partner van Coca-Cola European Partners Belgium had deze lokale integrator ook al de industriële automatisering in Wilrijk verzorgd. “De nieuwe oplossing moest de oude op alle vlakken overtreffen: gebruiksvriendelijkheid, flexibiliteit én veiligheid”, zegt Joren Marteaux, technisch commercieel afgevaardigde bij itsme Breemes. “Bovendien moest ze naadloos integreren met de huidige industriële automatisering. 
Omdat Coca-Cola European Partners Belgium op SIMATICS PCS 7 draait, kwamen we al snel bij Siemens terecht. Hun SIMATIC RF1000-oplossing loste alle verwachtingen in.” 

“De nieuwe oplossing moest de oude op alle vlakken overtreffen”

In de eerste plaats maakt de SIMATIC RF1000 een einde aan de tags: werknemers gebruiken gewoon hun bestaande ID-kaart. Dat verkleint de kans op verlies en misbruik en verlaagt de kosten. Verloren ID-kaarten kunnen meteen gedeactiveerd worden. Bovendien draait het systeem op een centrale database, en kunnen toegangs- en beheerrechten op individueel niveau worden toegekend. Tegelijkertijd is het veel eenvoudiger geworden om toegangsrechten toe te kennen aan nieuwe collega’s.
 


Veiligheid en traceerbaarheid


Maar er is meer. Naast toegangsrechten biedt SIMATIC RF1000 ook een hoog niveau van traceerbaarheid in de vorm van de zogenaamde ‘Audit trail’. “Elke login op een machine wordt bijgehouden”, legt Dirk uit. “Dat laat ons toe om te achterhalen wie bepaalde parameters heeft gewijzigd, zodat we in geval van problemen deze snel kunnen oplossen en de productie weer op gang kunnen brengen. Let op: het doel daarvan is niet om mensen terecht te wijzen, maar wel om zo snel mogelijk problemen op te lossen en de productie weer op gang te brengen.”

“Collega’s zijn zich veel bewuster van hun individuele verantwoordelijkheid. Daardoor zijn er minder interventies nodig”

Eén effect van de Audit trail is een afname van het aantal incidenten. Dirk: “Het systeem is nu twee jaar in gebruik. In die tijd hebben we gemerkt dat collega’s zich veel bewuster zijn van hun individuele verantwoordelijkheid. Daardoor zijn er minder interventies nodig.”


Gebruiksgemak troef

De operators zelf zijn vooral te spreken over het gebruiksgemak van het SIMATIC RF1000-systeem. “Inloggen is veel eenvoudiger geworden”, zegt Dirk. “De RFID-reader is ingebouwd in het Comfort Panel van de machines. Wie aan de machine werkt, kan zijn kaart daar gewoon laten staan gedurende die tijd. In de controlekamers kan het systeem zelfs onder de desk worden ingebouwd. Het volstaat dan om je ID-kaart bovenop het bureau te leggen om ingelogd te zijn en aan de slag te gaan.”
SIMATIC RF1000 is ondertussen ingebouwd in de meeste machines in Wilrijk, waaronder palletizers, wikkelaars en handle applicators. Ook de bediening van de Siroopzaal – het hart van de productie – is aangesloten op het systeem. 
Dirk: “Er zijn zo’n 60 licenties actief, verdeeld over engineers en operators. Stuk voor stuk zijn ze het erover eens dat dit systeem een enorme sprong voorwaarts is op het vlak van veiligheid, betrouwbaarheid én gebruiksgemak.”
 

Engineering Support

itsme Breemes Industrial Automation kent uw wereld. Dat stellen we, maar we laten het nog liever zien in de praktijk. Zo gaan we direct voor u aan de slag als we bij u langskomen. En hoe dat uitpakt, blijkt onder meer uit onze engineering support. Zie deze dienst als het klankbord voor uw automatisering. U ontvangt feedback op een concept, krijgt inzicht in uw proces en ontdekt waar en hoe u meer efficiency behaalt. En voor een oplossing gaan we uit van best practices en onze productkennis. Want dat is wat u van ons mag verwachten: geen gekleurd verhaal over één merk, wél onafhankelijk maatwerkadvies voor verbetering van uw proces. Zo helpen we uw winst te verhogen, uw risico’s te verminderen en uw kosten te verlagen. 
Zoekt u een review van uw ontwerp? Staat in uw productiehal een nieuwe machine en wilt u zeker weten dat die goed wordt aangesloten? We zijn er vanaf initiatie, definitie en ontwerp tot en met voorbereiding, realisatie en nazorg. Maak met ons de juiste keuzes voor uw automatiseringsproject en neem contact op voor een eerste kennismaking. 

Wellicht bent u ook hier in geïnteresseerd:

Pneumatische re-engineering
Onze re-engineering van uw pneumatische installatie begint met een inventarisatie. Daarbij kijken we allereerst naar de compressor. Vervolgens worden ook het leidingnetwerk, de koppelingen en de slangen die nodig zijn voor het aansturen van de pneumatische componenten gecontroleerd. Wanneer bepaalde componenten door nieuwe versies moeten worden vervangen, wordt dit in de rapportage vermeld.
lees hier verder
Webplatform
Het webplatform van Breemes biedt een e-catalogus met meer dan 2 miljoen producten voor industrie en machinebouw. Maar u zult ook veel op maat gemaakte functionaliteiten vinden voor uw dagelijkse werk, zoals: duidelijke overzichten van uw bestellingen, leveringen, facturen en zelfs offertes. Hierdoor kunt u uw huidige status op elk gewenst moment en 24 uur per dag bekijken. Altijd in realtime!
Lees hier verder
Marktcheck en inkoop
Werkt uw team de klok rond om de uitdagingen van de dagelijkse productie op te lossen? Heeft u de tijd om voor de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends te zorgen? Dit is precies de kern van uw taakomschrijving voor onze technici en ingenieurs. Vanwege ons brede scala aan leveranciers en producten investeren ze een groot deel van hun tijd in het up-to-date houden van de nieuwste technologie. Hoewel het soms een nieuwe interface is die wordt aangeboden voor ייn specifieke motor, is een andere keer het een firmware-update die nieuwe functionaliteiten ontgrendelt die kunnen worden gebruikt in meerdere projecten.
Lees hier verder
Parametrisering
Tegenwoordig zijn hardware en software twee componenten van een eenheid die niet langer van elkaar kunnen worden gescheiden. Als gevolg hiervan is het niet langer voldoende om de fysieke wereld in de gaten te houden. Na het correct bekabelen en aansluiten van een component begint het afstemmen. Alleen de juiste instellingen in de software halen het meeste uit de systemen.
Lees hier verder